Tuesday, March 23, 2010

TUANKU MUHRIZ DIANUGERAH D.K KELANTAN


Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan, Tuanku Muhriz Ibni Almarhum Tuanku Munawir menerima anugerah Darjah Kerabat Yang Amat Dihormati D.K. Kelantan (Al-Yunusi) daripada Pemangku Raja Kelantan, Tengku Muhammad Faris Petra Ibni Sultan Ismail Petra.
Anugerah ini disampaikan oleh Tengku Bendahara Kelantan, Tengku Muhammad Fa’iz Petra Ibni Sultan Ismail Petra yang mewakili Pemangku Raja Kelantan pada istiadat yang berlangsung di Istana Besar Seri Menanti.
D.K Kelantan merupakan anugerah peringkat tertinggi yang dianugerahkan atau dikurniakan kepada Raja-Raja Melayu atau sesiapa yang dirasakan layak oleh Sultan ataupun Pemerintah Negeri Kelantan.
Penganugerahan D.K Kelantan kepada Yang Dipertuan Besar Negeri Sembilan ini mencerminkan satu hubungan yang rapat di antara negeri Kelantan dengan Negeri Sembilan dan hubungan yang rapat di antara dua institusi diraja khususnya.
Rombongan Tengku Bendahara Kelantan tiba di Istana Besar Seri Menanti dengan diiringi oleh Tengku Seri Jaya Raja Tengku Mohamad Rizam Tengku Abdul Aziz dan Setiausaha Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Mohd Aiseri Alias.
Turut hadir menyaksikan istiadat penganugerahan itu ialah anggota Exco Negeri Sembilan, Datuk Muhammad Razi Kail, Setiausaha Kerajaan Negeri Sembilan, Datuk Mat Ali Hassan dan Mufti Negeri Sembilan, Datuk Mohd Yusuf Ahmad.

0 comments: